AVLYST Sankung Jobarteh med SOFANYAMA BAND
fre. 18. mars
|Nesoddtangen
Bli med inn i SOFANYAMA BANDs musikalske univers av vest-afrikansk folk/rock-fusion! Dette er en ren gavepakke av positivitet og optimisme - framført med kjærlighet. Det er bare å gi seg over.
Tid og sted
18. mars 2022, 20:41
Nesoddtangen, Hellvikalleen 60, 1450 Nesoddtangen, Norge
Billetter og info
Bandkonseptet SOFA NYAMA er SANKUNG JOBARTEHs livsverk og dedikert til hans egen låtskriving i møtet mellom vest-afrikansk tradisjonsmusikk og moderne vestlig pop og rock.
Sankung Jobarteh – gitar, vokal
Audun Kjeldahl - orgel
Simen Stensland - rhodes
Adrian du Monceau – bass, vokal
Espen Flademo – trommer
Dørene åpner kl. 18.00. Kom gjerne tidlig for en bedre middag før de begynner å spille. Da får du også den beste plasseringen, men det er bord til alle. Gi oss gjerne beskjed om dere vil spise så kjøkkenet vet om det (SMS 401 46 319). Vi overholder de til enhver tid gjeldende koronaregler. VELKOMMEN!
Konserten er støttet av Norsk Kulturfond
OM SANKUNG JOBARTEH:
Den gambiske gitarvirtuosen Sankung Jobarteh er vokst opp i den vestafrikanske griot-tradisjonen og har siden 80-tallet vært en ledende utøver og formidler av den moderne gambiske musikkretningen Afro-Manding.
Sankung Jobarteh startet sin musikalske reise hos sin far, den anerkjente koramesteren Amadou Bansang Jobarteh, og via marine piratradioer som sendte fra internasjonalt farvann utenfor Gambias kyst ble han kjent med moderne musikkuttrykk som pop, blues og jazz. Resultatet er et innovativt musikalsk uttrykk der både gitaren, koraen og griotmusikken har sin plass.
Musikken trigget også hans eventyrlyst og han ga seg ut på en livslang ferd i jakten på den nye musikken, en ferd som via omveier førte han til Oslo, hvor han siden 80-tallet har vært en aktiv og hørbar faktor i musikklivet, som artist, bandleder, arrangør og produsent. Gjennom sine aktive år i Oslo har han samlet og turnert flere utgaver av sitt bandkonsept Sofa Nyama.
Bandet har en stor back-katalog som de tapper jevnt av, samtidig som de sper på med nye komposisjoner innenfor stilen, som den brennende tidsaktuelle «I can’t Breathe», om det amerikanske politivold-offeret George Floyds siste minutter, og hvordan denne episoden har vakt sterke folkelige reaksjoner i USA, og i resten av verden forøvrig.