Project Description

Spirede, rå bønner er proppfulle av alt du trenger for å holde energien oppe og vekten nede. Spirer er raw food på sitt mest potente.

Dette er en måte for vegetarianere å passe på sin glukemiske indeks – holde blodsukkeret på behagelig nivå i mange timer. En salat av mungbønner er en veldig god lunsjrett, og lett å ta med som niste. Når du har spist det, merker du ingen nedgang i energi, bare påfyll og rett videre med det du skal gjøre.

Mungbønner er små grønne bønner. Mungbønner er ypperlige å spire. Linser også, grønne økologiske. De økologiske smaker bedre, og spirer bedre. De spirer lett og fort, og er gode. Hvordan man får de lange bønnespirene du kan kjøpe i butikk, vet jeg ikke. Jeg har ikke klart å finne ut av den hemmeligheten. For de du kjøper i butikk er fullt utspiret, med en stor, kraftig spire. Men – jeg synes ikke de er særlig gode rå, ikke kokt heller, for å være helt ærlig. Mens den du spirer selv vil ha en relativt liten spire, og være mye mer konsentrert mat. De er egentlig mye bedre på smak.

Hvordan spire?
Legg mungbønnene eller linsene i vann en 6 timer eller mer, i mye vann. Det må være over 20 grader, gjerne opp i 30. Finn et varmt nok sted. Skyll godt når de har svellet. Hell vekk skyllevannet. Ha dem i en bolle med lokk over. Skyll morgen og kveld. De skal altså IKKE ligge i vann, de skal holdes fuktige. De kan spises allerede etter bløting, etter to døgn er de ferdig spiret. Ha dem over i kjøleskapet i bolle med lokk. Ikke skyll dem før du setter dem på kjøl. De holder seg bedre når de er tørre. De holder seg i 5-10 dager. (Etter det bli de litt rødlige i tuppen og ikke så pene lenger, men de kan fremdeles brukes i varmretter. Damp dem ned, så holder de 5 dager til)