Project Description

DAL  – moderat krydret. ca 6 porsjoner
3 ss garam masala
For eks: 1 ss hel koriander, 1 liten kanelstang, 1 ts hel spisskummen, halv ts allehånde = 8 kuler, 2 nellikspiker, 2 ts hel fenikkel, 1 ts hel grønn koriander = 8 stykk, 1 muskatblomme, 1 stjerneanis.
1 ts karri
Null til 6 fedd hvitløk, hakket
Stek krydder i smør/kokosfett/olje  til det dufter og skummer. Hell over vann og linser så stekingen stopper:
6 dl vann, spe evt mer om det trengs
250 g = ca 3 dl orange små linser
La det koke med krydder mens du steker løken.
200 g økologisk løk
Økologisk løk er søtere og bedre enn den konvensjonelle. Hakk løken fint, og stek den på moderat varme i omtrent 10 minutter. Tilsett noen ss vann i begynnelsen som damper vekk igjen, så går det fortere. Ha løken oppi gryten med linsene og kok til de er ferdige. Det tar ca 20 minutter.
Chilipulver / din egen chilisaus
Du kan ta i chili etter smak helt til slutt. Juster med sukker og salt.

THALI – EN BUFFET RUNDT DAL
Restaurantversjonen for inderne er ”Thali”: Et brett med masse små matretter, en minibuffet, billig for oss fra det rike nord.  Den er bygget opp rundt dal: Smaks-sterk linserett, melen. Den milde risen supplerer det sterke. Det er de to sammen som gjør at du holder deg mett lenge. Denne grunnstammen suppleres med krydret yoghurt, salat, grønnsaksrett, salt-syrlig hot pickle som gir retten et pangsmak til slutt. Det melne og mettende, det friske og sterke. Pluss papadam (flatbrød på kikertmel) og chapati. Det kan godt være en bit protein til dette, enten kylling eller fisk, hvis du er ikke-vegetarianer. Og litt søt risgrøt med rosin til dessert.
En enklere versjon kan bli en deilig lunsj eller middag. Vi som har
kjøleskap lager selvsagt flere porsjoner ris og dal, og varmer opp rester til lunsj i flere dager, med variasjoner. Krydderet gjør linsene bedre fordøyelig, særlig hvis du spiser moderat porsjon linser.